dilluns, 11 de maig del 2009

4. Aplicació a l'escola

Les noves tecnologies no són gaire útils si no hi ha un bon projecte que inclogui canvis en la metodologia. Això passa si un professor només segueix el temari del llibre de text. Potser les classes seran més atractives, però el mestre continuara dient-li tot lo que ha d'aprendre.

Les TIC són una eina transformadora si el mestre utilitza internet i les possibilitats de comunicació amb altres alumnes i amb el mateix mestre per a recaptar informació i transformar-la en coneixement.

La utilització de pissarres digitals fa que les classes puguin ser més dinàmiques i vistoses, permetent que siguin més fàcils per als alumnes a l'hora de seguir les explicacions donades pel professor. Amb la utilització d’aquests recursos s’aconsegueix que els alumnes estiguin més atents, motivats i interessats per les assignatures.
Durant les activitats de classe en què s'utilitzen les noves tecnologies, els alumnes tenen un paper més actiu, ja que tenen més autonomia i disposen de moltes opcions per buscar informació, realitzar treballs i presentar-los als companys.
Per poder incloure les noves tecnologies a l'aula és necessari:

- Formar a l'alumnat perquè pugui reconstruir i donar significat a la multitud d'informació que obté extraescolarment en els múltiples mitjans de comunicació i desenvolupar les competències per a utilitzar de forma intel·ligent, crítica i ètica la informació.


- Desenvolupar una metodologia d'ensenyament caracteritzat per qüestionar el monopoli del llibre de text com a font única del coneixement i estimular en l'alumnat la recerca de noves informacions a través de variades fonts i tecnologies.

- Plantejar problemes/projectes d'interès i amb significació perquè els propis alumnes crein plans de treball i desenvolupin les accions necessàries amb les tecnologies per a construir i obtenir respostes satisfactòries, de manera que aprenguin a expressar-se i comunicar-se a través de les diferents modalitats i recursos tecnològics.

- Organitzar tasques i activitats que impliquin la utilització de la tecnologia per part dels estudiants que demanin el desenvolupament de processos d'aprenentatge col·laboratiu entre els alumnes de la classe i entre altres classes geogràficament distants.

- Assumir que el paper del docent en l'aula ha de ser més un organitzador i supervisor d'activitats d'aprenentatge que els alumnes realitzen amb tecnologies, més que un transmissor d'informació elaborada.
L'aplicació de les noves tecnologies a l'escola fa que resulti gratificant i divertit aprendre. A més a més, es trenca amb la monotonia, tan per als estudiants com per als professors. També permet relacionar amb fàcilitat el que passa fora de l'aula, gràcies a la informació que aporta Internet sobre la premsa, les notícies...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada